Automatyzacja finansów osobistych – proste sposoby na oszczędność czasu i pieniędzy

Automatyzacja finansów osobistych - jak to zrobić?

Czy zastanawialiście się kiedyś, ile Waszego czasu pożera comiesięczna walka z rachunkami i przelewami? Czynsz, prąd, telefon, Internet, konta oszczędnościowe itd. – wiele przelewów, często wykonywanych w różnych terminach. A czy zdarzyło Wam się zapomnieć o opłaceniu rachunku w terminie i ponieść tego finansowe konsekwencje? 2 złote dodatkowej opłaty w przypadku rachunku za prąd to może niedużo, ale co, gdy zapomnicie o spłacie pokaźnej sumy z karty kredytowej? 3% z 10 000 zł potrafi zaboleć… Automatyzacja domowych finansów to zatem nie tylko oszczędność Waszego czasu, ale również Waszych pieniędzy! Sprawdźcie poniżej kilka prostych sposobów, które z łatwością możecie wykorzystać w automatyzacji Waszych finansów domowych oraz kilka technologicznych tricków, pozwalających zaoszczędzić czas i pieniądze!

Automatyzacja finansów osobistych to oszczędność czasu i… pieniędzy

O tym, jak bardzo automatyzacja finansów osobistych ułatwia życie dowiedziałem się na własnej skórze. Nie jestem może typowym IT geekiem, ale zawsze starałem się wykorzystywać technologię, by oszczędzić cenny czas.

Automatyzacja finansów to oszczędność czasu i pieniędzySam jednak do niedawna byłem w zasadzie ślepy na możliwości automatyzacji w zakresie finansów domowych. Wszystkie rachunki opłacałem ręcznie, spłata karty kredytowej zaprzątała mi głowę przez parę tygodni zanim zdążyłem do niej usiąść i rzadko planowałem zakup prezentów, robiąc je na ostatnią chwilę, z reguły po wyższej cenie, niż gdybym dokonał zakupu przez Internet.

Pewnego dnia powiedziałem jednak STOP czasowej nieefektywności i marnotrawstwu naszych pieniędzy! Oto kilka metod automatyzacji domowych finansów i budżetu, które z łatwością możecie wprowadzić u siebie. Dzięki nim zaoszczędzicie czas, pieniądze oraz zmniejszycie prawdopodobieństwo popełnienia kosztownych błędów. Przekonajcie się sami!

Przelewy stałe, czyli automatyzacja cyklicznych płatności

Zdecydowanie pierwszy krok do automatyzacji Waszych finansów, którego wprowadzenie nie zajmie Wam więcej niż 10 minut!

Polecenie zapłaty oraz przelewy stałe i przelewy cykliczneDostępny w każdym banku przelew stały to po prostu cykliczna płatność stałej kwoty na podany przez Was numer konta. Zamiast co miesiąc siadać do komputera i wykonywać te same płatności, zróbcie to raz i miejcie spokój przynajmniej na parę miesięcy z większością rachunków.

Myślę, że mogę bezpiecznie założyć, że większość Waszych rachunków to kwoty względnie stałe. Abonament internetowy, telefoniczny czy przelew na konto oszczędnościowe – kwoty tych przelewów prawdopodobnie pozostają stałe nawet przez okres 2 lat. Po co w takim razie się męczyć i nie ustawić dla tych płatności przelewu stałego?

Przelewy stałe cykliczne to automatyzacja rachunków
Ustawione przeze mnie przelewy cykliczne dla podstawowych opłat na koncie w NestBank

Co z czynszem, rachunkiem za prąd i media, których wartości się zmieniają? Z doświadczenia wiem, że większość z tych płatności rozliczana jest w cyklu półrocznym lub kwartalnym. Nawet w przypadku, gdy co 3 miesiące musielibyście edytować kwotę przelewu stałego, to i tak zaoszczędzicie na tym sporo czasu. Niemal zawsze opłaca się korzystać z opcji płatności cyklicznej.

Co jeśli wysokość rachunku zmienia się z miesiąca na miesiąc? Zorientujcie się, czy w danym przypadku nie istnieje opcja rozliczania się poprzez płatność cykliczną, wspomnianą powyżej.

Jeśli taka opcja nie będzie dostępna, sprawdźcie możliwość polecenia zapłaty. To rozwiązanie, które opiera się na udzieleniu zgody na obciążenie Waszego rachunku przez dany podmiot, gdy ten wystawia fakturę na Wasze nazwisko.

Wszystko odbywa się w sposób bezpieczny, a do polecenia zapłaty potrzebne jest wypełnienie wyłącznie jednego formularza. Nie wszyscy usługodawcy umożliwiają jednak taką opcję.

Przy przelewach stałych musicie jedynie pamiętać o sprawdzaniu, czy ustawiona wysokość przelewu jest aktualna i równa aktualnej wysokości rachunku.

W przypadku przelewów na konta oszczędnościowe pamiętajcie natomiast o podnoszeniu przelewanych kwot, gdy Wasze przychody się zwiększą :).

Automatyczna spłata karty kredytowej

Przyznam się, że nigdy nie zdarzyło mi się zapomnieć o terminowej spłacie zadłużenia na karcie kredytowej*. Nie oznacza to jednak, że świadomość zadłużenia na karcie jest dla mnie dosyć męcząca. Nie wykorzystuję karty kredytowej jako awaryjnego źródła gotówki, ale gdy tylko mam na niej niespłacone saldo nie jestem w stanie przestać o tym myśleć.

Po prostu debet zaprząta mi głowę i ciągle czuję nieodpartą chęć, by spłacić zadłużenie od razu. A przecież karta kredytowa ma odciążać nasze pieniądze i pozwalać, by mogły ciągle pracować, a nie bezczynnie siedzieć na koncie ROR. Dobrze jest zatem w pełni wykorzystać przysługujący nam okres na spłatę karty kredytowej.

Gdy jednak zapomnimy o wpłacie… No cóż, może nas to słono kosztować. Zależnie od zadłużenia na karcie, kwoty mogą być naprawdę spore i robić znaczną różnicę w miesięcznym budżecie.

Automatyczna spłata kart kredytowych lub polecenie zapłatyJeśli zatem chcecie uniknąć nieterminowego spłacenia karty kredytowej lub, tak jak w moim przypadku, ciążącej Wam myśli, że o spłacie karty kredytowej musicie pamiętać, to polecam ustawienie automatycznej spłaty karty kredytowej. Jest to funkcja dostępna w wielu bankach i z reguły nie trzeba za nią dodatkowo płacić. Natomiast do jej minusów należy to, że kartę kredytową musicie mieć w tym samym banku, co rachunek ROR z dostępnymi środkami.
Istnieje jeszcze opcja, że bank, w którym posiadacie kredytówkę udostępnia opcje polecenia zapłaty. To bowiem również może być użyte w celu spłaty zadłużenia na karcie kredytowej!

*Po napisaniu tego artykułu coś mnie tknęło (my spider sense was tingling). Sprawdziłem konto swojej drugiej karty kredytowej i okazało się, że od 4 miesięcy naliczano mi karne odsetki w kwocie 1 grosza za niespłacone saldo 2,87 zł! No cóż, czas przerzucić się wyłącznie na kartę kredytową z mojego banku, gdzie będę mógł ustawić automatyczną spłatę zadłużenia :).

Budżet domowy w chmurze

Przenieście swój budżet domowy do chmury i korzystajcie z niego z każdej chwiliO tym, jak ważne dla finansów w związku jest prowadzenie budżetu domowego przypominamy Wam w niemal każdym artykule dotyczącym finansów. Rejestrowanie wydatków wymaga jednak sporo samodyscypliny i pochłania trochę czasu. Dobrze jest zatem maksymalnie uprościć i ułatwić sobie ten proces.

W przypadku, gdy do zapisywania wydatków posługujecie się arkuszem kalkulacyjnym, szczególnie przydatne okaże się korzystanie z Google Sheets. Jest to darmowa aplikacja do tworzenia i edycji arkuszów kalkulacyjnych obsługująca również format plików Microsoft Excel. Do korzystania z Google Sheets potrzebujecie jedynie konta na platformie Gmail.

Google Sheets działa w chmurze i dostępny jest na komputer oraz Smartfony (Android i iOS). Oznacza to, że edycję Waszego budżetu możecie przeprowadzić z dowolnego urządzenia, gdy tylko macie dostęp do Internetu. Nie musicie przenosić plików i wszelkie wydatki możecie zapisywać od razu po ich dokonaniu.

Jeśli budżet prowadzicie wspólnie z partnerem/partnerką, to wystarczy udostępnić plik z budżetem Waszej drugiej połówce. Wówczas oboje będziecie mogli wprowadzać nowe wydatki, nawet w tym samym czasie!

Do prowadzenia budżetu możecie wykorzystać również specjalne aplikacje. O tych wspominaliśmy już w artykule o budżecie, jednak dokładniejszy przegląd programów przedstawimy już wkrótce w specjalnym wpisie.

Przechowywanie, katalogowanie i zapisywanie paragonów

Zapomnijcie o zbieraniu sterty niepotrzebnych paragonów. Papierowe dowody zakupów z czasem się wycierają, często je gubimy i jeszcze częściej tracimy czas na ich szukanie, gdy potrzebujemy zareklamować dany produkt lub usługę.

Skan paragonu przechowywany w MrReceipt
Tak wygląda zeskanowany paragon w aplikacji MrReceipt.

Z rozwiązaniem przychodzą aplikacje na smartfony, które zeskanują Wasze paragony, odczytają kwoty, sklep i zakupione produkty, a dane przechowają w chmurze.

My korzystamy z aplikacji MrReceipt dostępnej na platformę iOS i Android. Jest ona w pełni darmowa, a korzystanie z niej jest bardzo intuicyjne. Program dobrze radzi sobie ze sczytywaniem kwoty i daty z zeskanowanych paragonów. Umożliwia ustawienie okresu gwarancji i czasu na dokonanie zwrotu oraz ustawienie kategorii dla każdego zakupu. MrReceipt można również z powodzeniem wykorzystywać do przechowywania paragonów z codziennych zakupów i zapisywania ich później w budżecie.

MrReceipt jako aplikacja do przechowywania paragonów
MrReceipt z odczytaniem danych z paragonu poradził sobie bezbłędnie 🙂

Weryfikacja opłacalności abonamentów typu Netflix, Spotify, Origin Access

Serwisy streamingowe to moda, która swoim zasięgiem zaczyna obejmować coraz to nowe usługi. Model subskrypcji podoba się nie tylko konsumentom, którzy w każdej chwili mogą zrezygnować z usługi, ale również usługodawcom, którzy cieszą się stałym strumieniem dochodów.

Warto jednak nie ulegać bezmyślnie modzie, która może nam się po prostu nie opłacać. Każdy sam określa minimalny próg wykorzystania usługi, który uzasadnia utrzymanie płatności abonamentu. 10 godzin oglądania serialów na Netflix w miesiącu, 20 godzin grania w gry na Origin Access czy 12 godzin słuchania muzyki ze Spotify?

Jak jednak zliczyć czas wykorzystany na te aktywności i policzyć opłacalność każdego z abonamentów? Jest na to proste rozwiązanie z wykorzystaniem darmowej wersji aplikacji RescueTime. Dzięki RescueTime możecie śledzić czas spędzony w konkretnych aplikacjach i na stronach, a wyniki będą dostępne w formie czytelnego raportu.

Widząc, że nie wykorzystujecie usług abonamentowych na poziomie, który by Was satysfakcjonował możecie łatwo podjąć decyzję o zawieszeniu usługi :).

Co ciekawe, RescueTime, jako aplikacja do mierzenia produktywności, domyślnie zaklasyfikuje strony/aplikacje typu Netflix jako te, które ograniczają Waszą produktywność ;). Zbyt wysokie wskazania wykorzystania tego typu usług mogą zatem skłonić Was do… ograniczenia korzystania z nich.

Podoba Ci się nasz artykuł?

Spokojnie, ten wpis pozostanie darmowy, ale jeśli chciałbyś przeczytać więcej artykułów takich jak ten, to zapisz się na naszego newslettera – zero spamu!

 

Prezenty zawsze na czas

Kupuj prezenty wcześniej i zaoszczędź pieniądzeLubię oszczędzać wszędzie tam, gdzie nie wpływa to na utratę jakości. Z tego też powodu zakupu prezentów najczęściej dokonuję przez Internet, ponieważ ceny są z reguły niższe.
Mam natomiast spory problem z odpowiednio wczesnym dokonaniu zakupu, tak by przesyłka zdążyła przyjść w odpowiednim czasie. Przez to często kupuję prezent na ostatnią chwilę, w sklepach stacjonarnych i po prostu przepłacam albo nie nabywam dokładnie tego, co miałem zamiar. W obu przypadkach rezultat jest podobny – z zakupu nie jestem do końca zadowolony.

Całkiem łatwo można temu jednak zaradzić ustawiając odpowiednie powiadomienia na telefonie. Wystarczy dodać ważne daty do kalendarza (np. Kalendarz Google) i ustawić odpowiednio wcześniejszą datę powiadomienia.

Jeśli macie maila swoich znajomych możecie automatycznie dodać ich daty urodzin do kalendarza (tutaj dowiecie się jak to zrobić). Ustawienie dodatkowych powiadomień dla tych dat może ułatwić moduł z aplikacji IFTTT.

Konfiguracja powyższych przypomnień może zająć Wam trochę czasu za pierwszym razem, ale takie przypomnienia możecie z łatwością ustawić jako cykliczne raz na rok. Dzięki temu już nigdy nie zapomnicie o tym, by odpowiednio wcześniej zadbać o prezent dla Waszych znajomych bądź drugiej połówki :).

Dostosujcie automatyzację do Waszych potrzeb

Technologia naprawdę ułatwia życie. Warto zatem wykorzystać jej możliwości, by odzyskać chociaż część z czasu, jaki zabiera nam ona na przykład w postaci social mediów ;).

Podane sposoby na automatyzację domowych finansów i wykorzystanie technologii w celu ułatwienia typowych i często powtarzanych czynności nie tylko zaoszczędzą czas, ale również pozwolą na wprowadzenie większego ładu w tego typu czynności. Jeśli wykorzystacie tylko część z przedstawionych propozycji automatyzacji, to i tak poczujecie się pewniej w możliwościach tego typu aplikacji i jesteśmy przekonani, że będziecie próbować ułatwić sobie więcej powtarzających się zadań.

Ja życzę Wam jak największych oszczędności czasu, byście mogli poświęcić go na to, co dla Was naprawdę ważne. Zapraszam Was do dzielenia się Waszymi metodami automatyzacji lub wykorzystywania technologii do polepszania organizacji wykonywania typowych zadań bądź czynności – jestem ciekaw czy istnieją rozwiązania, które sami powinniśmy wprowadzić?

10 KOMENTARZE

    • Getbucks, naprawdę warto :). Zastosuj metodę małych kroków. Najłatwiej zacząć od automatyzacji opłat za rachunki. Jak zobaczysz efekty, to istnieje duża szansa, że zdecydujesz się na wprowadzenie kolejnych usprawnień!

  1. ja od lat prowadzę excela z budżetem domowym i bardzo mi to pomaga ogarnąć wszystkie płatnośc i terminy. ale jeśli jest tylko jakiś sposób żeby to zautomatyzować to według mnie zawsze warto. ja tylko jak mogę to wybieram polecenie zapłaty i dzieki temu nie musze mysleć o rachunkach.

    • To dobre podejście. Polecenia zapłaty dają pewność, że przelewana kwota jest zawsze aktualna i nie trzeba co jakiś czas zmieniać kwoty cyklicznego przelewu. 🙂 Jedyny minus jest taki, że zawsze istnieje szansa, iż dostawca usługi coś źle policzy, a my zostaniemy obciążeni wyższą od zakładanej kwotą. Wówczas nawet jeśli odzyskamy pieniądze, to przez jakiś czas nie będziemy mieli do nich dostępu. :/

  2. Warto zastanowić się nad tymi sposobami. To przecież wszystko jest łatwe, nie będzie zajmować dużo czasu, a na pewno poprawi znacznie domowy budżet. Fajne porady, na pewno z czegoś skorzystam, może zacznę od przechowywania paragonów. Trzymam kciuki też i za wasze portfele!

    • Dokładnie! Koniec końców, to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale również oszczędność czasu! 🙂 Dziękujemy i również trzymamy kciuki za wszystkich, którzy usprawniają swoje finanse osobiste!

  3. My robiliśmy sobie rozpiskę każdego zakupy w excelu i dzieliśmy budżet na „mój” i „żony” To jednak nie jest najlepsze rozwiązanie, chyba lepiej traktować wszystkie wydatki i zarobki jako wspólne

    • Na pewno „wspólna” wersja budżetu jest prostsza do prowadzenia. Nie każdemu jednak takie rozwiązanie będzie odpowiadać – sami nadal dzielimy nasze wydatki i przychody, dlatego w artykułach przedstawiamy przetestowane przez nas pomysły „ułatwiające” prowadzenie obu wersji budżetu ;).
      Tutaj możesz sprawdzić nasze najnowsze odkrycie, co do spisywania wydatków.

  4. Już czytam nie jeden taki artykuł, wiedzę na temat automatyzacji finansów, oszczędzania mam w jednym palcu 😀 Ale nie wiem dlaczego nic u mnie nie działa. Prowadzimy oboje bardzo aktywny tryb życia, dużo czasu spędzamy w pracy, w domu wieczna praca, dzieci, ciężko jest postawić sobie jakieś takie właśnie cele

    • Wojtek, może warto w takim razie poświęcić na spokojnie jeden cały dzień, żeby ogarnąć te sposoby automatyzacji, które warto wdrożyć? Jeśli zautomatyzujesz coś raz i zrobisz to dobrze, to powinieneś mieć spokój na co najmniej kilka miesięcy. Zawsze to dodatkowe 10 minut dziennie/w tygodniu/w miesiącu dla Ciebie! 😀

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj swój komentarz!
Wprowadź imię